Is uw gemiddelde WOZ (Waardering Onroerende Zaken) hoger dan in de rest van Nederland?

Gepubliceerd op 22 oktober 2025 om 15:53

De fractie Liberaal Blauw heeft onderzocht wat het financiële effect is van een aanpassing in de WOZ (waardering onroerende zaken) en het OZB-tarief (onroerendezaakbelasting) in de gemeente Velsen. 
Aanleiding is het structurele nadeel dat Velsen ondervindt in het gemeentefonds door de negatieve WOZ-maatstaf: hoe hoger de gemiddelde WOZ-waarde, hoe lager de uitkering uit het gemeentefonds.

Het college van burgemeester en wethouders stelt voor om de OZB met 7,4 % (3,9% geïndexeerd en 3,5 % extra) te verhogen.

De gemiddelde WOZ in Velsen is rond de 4% hoger dan de landelijke WOZ, bronnen Waarderingskamer en CBS, peildatum 01-01-2024.

 

Als de WOZ met 4% zou dalen en de OZB met 4% zou stijgen, is de berekening voor de gemeente Velsen dat:

  • OZB-opbrengst per woning met 0,52 euro daalt: van € 324,31 → € 323,79.
  • Totale OZB-opbrengst woningen met circa 17.000 euro daalt.
  • Extra gemeentefondsuitkering (door lagere WOZ-maatstaf): ± € 1,13 miljoen per jaar meer oplevert.

 

Voor de inwoners is het voordeel dat het te betalen bedrag voor de OZB niet extra stijgt en voor andere belastingen de lagere WOZ een voordeel oplevert.

De vraag of onze berekeningen kloppen, naar de maatstaven die de gemeente Velsen en BSGR (belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland) hanteren, hebben wij voorgelegd door het indienen van de schriftelijke vragen.

Waarbij opgemerkt dat er rekening met de WOZ en OZB berekening/opbrengst van de industriële sector moet worden gehouden.

Het is van de “Gekken” dat de inwoners van gemeenten met veel industrie een hogere OZB betalen omdat de gemeente relatief lagere uitkering krijgt vanuit het gemeentefonds. Dit mede gezien de onzekerheden die er zijn rond de vestiging van industrie.

Dan stelt Liberaal Blauw voor:

  • Lobby voor transparantie van de WOZ-voet in het verdeelmodel via de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).
  • Direct contact zoeken met het ministerie van Binnenlandse Zaken, zoals Terneuzen en Geleen dit ook hebben gedaan bij eerdere herzieningen van het gemeentefonds om:
    • Aandacht te vragen voor de onevenwichtigheid van negatieve maatstaven.
    • Specifieke compensatieregelingen te bepleiten voor industriële gemeenten.
    • Wijziging in het verdeelmodel van het gemeentefonds aan te moedigen (bijv. hogere waarde drempel voor industriële korting).
    • Een modelstudie aan te vragen “wat is de WOZ-voet exact voor gemeenten als Velsen?”
  • Een reserve/egalisatiereserve in te stellen om incidentele schommelingen op te vangen en een combinatiestrategie, bescheiden OZB-verhoging + inspanning voor WOZ-sturing (intrinsiek beperkt) om een evenwichtige opbrengst te garanderen, op te stellen.

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.