’Realistischer om te investeren in verdere verduurzaming en innovatie van de Nederlandse staalindustrie’, reageert voorzitter Stichting IJmond IJzersterk op kritiek Volt-voorman
Goed en helder verwoord door Luuk Klaassen. Laurens Dassen van Volt komt, kijkt en denkt blijkbaar niet verder dan zijn tuinhekje. En dan te bedenken dat Volt een Europese partij is. Conclusie: De uitspraken van Laurens Dassen over Tata Steel zijn onvoldoende onderbouwd en houden geen rekening met de complexe realiteit van staalproductie, werkgelegenheid en sociaaleconomische impact. In plaats van sluiting en verplaatsing van het probleem, is het realistischer om te investeren in verdere verduurzaming en innovatie van de Nederlandse staalindustrie. Zo blijft Nederland economisch zelfstandig, behouden we hoogwaardige werkgelegenheid en werken we aan een schonere toekomst.
Het opiniestuk, geplaatst door de IJmuider Courant op 22 oktober 2025, kunt u ook via deze link lezen.
Bron: IJmuider Courant 22 oktober 2025
Opinie
Realistischer om te investeren in verdere verduurzaming en innovatie van de Nederlandse staalindustrie’, reageert voorzitter Stichting IJmond IJzersterk op kritiek Volt-voorman
Voorzitter Stichting IJmond IJzersterk
Fractievoorzitter Laurens Dassen (Volt) heeft zich kritisch uitgelaten over Tata Steel en pleit voor sluiting van het bedrijf, onder andere vanwege vermeende verouderde technologie, vervuiling en de stelling dat werknemers eenvoudig elders aan de slag kunnen. Ook stelt hij voor om op het Tata Steel-terrein 80.000 woningen te bouwen en beweert hij dat staalproductie in landen als Zweden en Spanje goedkoper zou zijn door lagere energiekosten.
Deze visie vraagt om nuancering en feitelijke onderbouwing.
Tata Steel IJmuiden bestaat sinds 1918 en heeft zich voortdurend ontwikkeld en geïnnoveerd. Het bedrijf produceert hoogwaardige staalsoorten voor onder meer de auto- en batterij-industrie. Jaarlijks wordt er circa zeven miljoen ton staal geproduceerd, wat overeenkomt met de jaarlijkse staalconsumptie in Nederland (ongeveer 1 kg per persoon per dag).
Het idee om de productie te verplaatsen naar het buitenland betekent dat Nederland de vervuiling uitbesteedt, maar de vraag blijft bestaan.
Bovendien is Europa als geheel afhankelijk van staalimport: zestig procent van de wereldwijde staalproductie komt uit China, terwijl Europa zelf onvoldoende staal produceert om in de eigen behoefte te voorzien. Dit maakt Europa kwetsbaar, zeker gezien de toenemende vraag vanuit de defensie- en verduurzamingssector.
Sociaaleconomische impact
Dassen stelt dat de 8.000 à 9.000 directe werknemers van Tata Steel eenvoudig elders werk kunnen vinden. Dit is een onderschatting: direct en indirect zijn circa 30.000 banen verbonden aan Tata Steel. De regio biedt niet voldoende alternatieve werkgelegenheid, zeker niet voor de vele technische specialismen die bij Tata Steel nodig zijn.
Daarnaast werkt 44% van de medewerkers in ploegendiensten, wat zorgt voor een aanzienlijk hoger salaris door ploegentoeslagen. Vergelijkbare banen met deze arbeidsvoorwaarden zijn schaars in de regio. Een overstap naar ander werk betekent voor velen een inkomensdaling, wat volgens het CBS samenhangt met een lagere levensverwachting en minder gezonde levensjaren.
Dassen wijst op gezondheidsproblemen in de IJmond door de uitstoot van Tata Steel. Het RIVM-rapport uit 2023 stelt dat inwoners van Wijk aan Zee gemiddeld tweeënhalve maand korter leven door de uitstoot van Tata Steel. Echter, het gewogen gemiddelde voor de drie IJmondgemeenten is één maand korter.
Ter vergelijking: de uitstoot van verkeer zorgt voor een verkorting van tweeënhalve maand. De sociaaleconomische voordelen van Tata Steel, zoals werkgelegenheid en inkomen, worden in deze cijfers niet meegenomen. Opvallend is dat de levensverwachting in de IJmond zelfs hoger ligt dan het landelijk gemiddelde.
Bouwen van een stad
Het plan om 80.000 woningen te bouwen op het Tata Steel-terrein zou de bevolking van de drie omliggende gemeenten verdubbelen. Dit brengt grote uitdagingen met zich mee op het gebied van infrastructuur, werkgelegenheid en leefbaarheid. De toename van verkeer zal de luchtkwaliteit verder onder druk zetten, wat mogelijk een groter negatief effect op de gezondheid heeft dan de huidige uitstoot van Tata Steel. Bovendien zou de unieke identiteit van dorpen als Wijk aan Zee verloren gaan.
Hoewel energie in Zweden en Spanje mogelijk goedkoper is, worden deze voordelen tenietgedaan door hogere logistieke kosten. Tata Steel IJmuiden heeft als zeehaven een strategisch voordeel voor aan- en afvoer van grondstoffen en producten.
Conclusie
De uitspraken van Laurens Dassen over Tata Steel zijn onvoldoende onderbouwd en houden geen rekening met de complexe realiteit van staalproductie, werkgelegenheid en sociaaleconomische impact. In plaats van sluiting en verplaatsing van het probleem, is het realistischer om te investeren in verdere verduurzaming en innovatie van de Nederlandse staalindustrie. Zo blijft Nederland economisch zelfstandig, behouden we hoogwaardige werkgelegenheid en werken we aan een schonere toekomst.
Reactie plaatsen
Reacties